2007-04-27

Siggeaffären och Leijonborgs avgång


Tingsrätten har idag avkunnat dom i den så kallade Siggeaffären. Tre av tilltalade fälls och tre frias.

Jag tillhör inte gänget som kväljer dom. En domstol kan aldrig ha fel men väljer att säga att det är bra att några av de tilltalade fälls.
Jag noterar att förre partisekreteraren Johan Jakobsson friats från åtalet om anstiftan till anstiftan om dataintrång och eftersom han sannolikt varit en väsentlig bricka i spelet kring LArs Leijonborg inställer sig frågan.:
Om denna dom hade avkunnats för en vecka sedan. Hade detta inneburit att Lars Leijonborg inte behövt avgå?
Jag har nu snabbt skummat igenom den välskrivna domen och konstaterar att medias rapportering varit saklig. Domen tillförde ingenting med undantag för att jag utökat mitt ordförråd. Nu vet jag vad 26-manna är. Nämligen ett diskussionsforum för de socialdemokratiska chefsombudsmännen. Ett grabbigt uttryck som Mona Sahlin borde avskaffa i rörelsen.
Nu ska det bli spännande att se vad den fällde Per Jodenius gör för kommentar på sin blogg i kväll. Han målskamrat Per Svensson som också fälldes för dataintrång basar för Politikerbloggen som är tunn i sin kommentar. Politikerbloggens Daniel Alsén koncentrerar sig på den perifera frågan att en av rättens ledamöter antecknade skiljaktig mening och uttalade att folkpartiets pressekreterare Niki Westerberg också borda ha fällts till ansvar. Med tanke på att Politikerbloggen har lite av "Hänt i veckanstuk" är det förvånande att man inte gör affär av att den skiljaktiga nämndemannen är aktiv moderat. Men det är väl ännu en ovidkommande uppgift som nu kommer att kommenteras i spalterna.
Politikerbloggens kvalitet kan också ifrågasättas när man redovisar bötesbeloppen nominellt. Faktum är ju att det handlar om dagsböter och att dessa varierar beroende på inkomst. Politikerbloggens referat kan därför upplevas som lite vilseledande och realiter är det LUF:s pressekreterare Per Jodenius som fått det strängaste straffet med 120 dagsböter á 30 kronor. Journalisten Niklas Svensson fick 40 dagsböter à 200 kronor och SSU-ombudsmannen Niklas Sörman fick 60 dagsböter à 150 kronor.
Om jag ska toppa med oväsentliga kommentarer säger jag att Nikki Westerberg är född på julafton. :-)

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, på frågan om Leijonborgs avgång, är min gissning. Leijonborg själv säger ju att det inte var skandalen i sig som påverkade utan indirekt via det dåliga valresultatet.
Den stor pusselbiten handlar nog om ett groende missnöje med Fp's toppstyrning. Allt detta var ett faktum oberoende av skandalens natur i sig.