2007-04-07

Vad betyder Normlösa

Ett ortsnamn som jag länge funderat över är församlingen Normlösa utanför Mjölby. Det är ett vackert namn även om det låter lite konstigt när man tänker på normlöshet och så vidare. Särskilt lustigt blir det när man läser att Normlösarådet är ett samarbetsorgan mellan föräldrar till barn i Normlösa skola och personal vid Normlösa skola. Om man är folkpartist kan man tro att detta är ett råd för alla skolor i Sverige.

Nu läser jag i DN att 13.000 höns brunnit inne i en hönseribrand i Normlösa på påskaftons förmiddag och jag bestämmer mig att en gång för alla ta reda på ursprunget på det egendomliga ortsnamnet. Nationalencyklopedien låter berätta att ortnamnet finns angivet redan 1177 som Normaløso. Namnet innehåller lösa, som kanske betyder 'äng' eller 'glänta'. Förleden, Norm är oviss men en idé är att det urgammalt Nurþuma som betyder nordligast.

Normlösa ligger förresten inte långt från Klockrike. Möjligen vid sidan av Skogslyckan och Väckelsång det absolut vackraste ortsnamnet i Sverige.

Hönseriet som brunnit ligger Nederlösa gård vilket i sin tur bara är knappa milen från Älvestad där den medeltida kyrkan blev lågornas rov de 29 mars.

Östgöta Correspondenten skriver mer om branden

2 kommentarer:

Anonym sa...

I min barndom åkte vi ofta från Karlshamn till Vetlanda där min pappa hade sitt föräldrahem. Då passerade vi Väckelsång och ett stycke senare två avtagsvägar, den ena till höger och den andra till vänster i samma korsning. Den ena vägen gick till Ängarna och den andra till Skir. Inte så tokiga ortsnamn det heller!
En annan sorts ortsnamn hittar man vid ett avtag från väg 45 mellan Vilhemina och Storuman. Kommer man från söder kan man göra en vänstersväng och följa skylten där det står "Verksamheten 4". Det är min favoritskylt, för den påminner om den nödvändiga distansen till den dagliga verksamheten.

Per Westberg sa...

JAg ska åka mellan Vilhelmina och Storuman i början av juni. Då ska jag komma ihåg att fotografera skylten.