2007-04-07

Biskopen ångrar, DN Debatt i blåsväder

UPDATE 8 april: SvD: Göran Eriksson missar i sin analys att den katolske biskopen ångrat sig
Det är inte bara Erik Ullenhag som ångrar vad han skrivit på DN Debatt. Nu är det den katolske biskopen Anders Arborelius tur att ångra en debattartikel. Frågan är nu hur många som skrivit på DN Debatt som ångrat sin inlägg. Tacka vet jag SvD Brännpunkt. Där skapas ingen ångest.
Tidningen Dagen som citerar Katolskt Magasin uppger att den katolske biskopen Anders Arborelius beklagar att han i en debattartikel i DN tillsammans med pingstledaren Sten-Gunnar Hedin uppmanat kristna väljare att sluta stödja alliansen. – Jag hade själv inte formulerat det så i mitt utkast. Men enligt de andra ville DN absolut ha med detta i ingressen. Och eftersom jag ansåg att själva sakfrågan var så viktig gick jag med på det, säger biskop Arborelius.

Det hade varit bättre om han officiellt erkänt sitt misstag direkt. Särskilt som Svenska missionskyrkans missionsföreståndare Göran Zettergren och Svenska kyrkans forskningschef Anne-Louise Eriksson omedelbart kontrade på DN Debatt:


Arborelius och Hedin tar sig rätten att vara den kristna rösten i debatten. De
utnyttjar det retoriska greppet att gång på gång upprepa orden "som kristna".
Som om de uppfattningar de ger uttryck för skulle vara uttryck för den kristna
tron. Så enkelt är det naturligtvis inte.
Återstår nu att höra om Sten Gunnar Hedin har samma insikt. Själv ångrar jag ännu inte att jag skrev blogginlägget Kyrkoledarkritik - Eko från Bayern.

Ledaren i Katolskt Magasin nr 4/2007
Redaktionell text ur Katolskt Magasin nr 4/2007, bl.a. Arborelius själv

Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Acreator sa...

Det är biskopens plikt att säga ifrån. Han behöver inte ångra något. Det är Hägglund som måste omvärdera sina uttalanden, som inte kan försvaras ur varken kristen eller naturrättslig synpunkt.

Se http://www.katobs.se/pressklipp.htm

Acreator sa...

Biskopen behöver inte ångra något. Det är hans plikt att reagera när liv och etik hotas. Det är Hägglund som borde omvärdera sina uttalanden, som inte kan försvaras ur vare sig kristen eller naturrättslig synpunkt. En kortsiktig politisk kompromiss som kan leda vart som helst.

Se http://www.katobs.se/pressklipp.htm