2006-11-11

Biltullar men ingen satsning på kollektivtrafik

Denna vecka har jag bara varit på kontoret i Stockholm en dag. Av olika anledningar åkte jag bil just den dagen. Allt är precis som före trängselskatten. Köer och åter köer. Det enda positiva just denna morgon var att polisen övervakade en kollektivtrafikfil och lagförde ett antal privat- och yrkeschaufförer som smet igenom.

Det är med besvikelse jag konstaterar att det modiga regeringsbeslutet från oktober, där man delvis gick emot sina egna, ser ut att bli pannkaka. Det förra borgarådet. moderaten Carl Cederschiöld ska leda förhandlingarna som är inriktade på förslag till finansiering av åtgärder i både väg- och järnvägsinfrastrukturen i Stockholms län. I klartext betyder det trafikleder och avsaknade satsningar i den generella kollektivtrafiken. Vi som vill åka kollektivt kommer inte att stimuleras.

Ansvarig för denna politik är infrastrukturminister Åsa Torstensson, centerpartist från Västkusten. Återigen blir jag förvånad över hur centerrörelsen sviker sina gamla ideal som ett stolt grönt parti. Torbjörn Fälldins hedervärda ord klingar i bakhuvudet: -Ingen statsrådspost kan vara så åtråvärd att jag vore beredd att dagtinga med min övertygelse.

DN 10 nov, Trängselskatter återinförs i Stockholm
DN 10 nov, M-politiker: Vi blir överkörda
SvD 11 nov, Hård kritik mot den nya trängselskatten
31 juli, Folkomröstning om hälsa
10 oktober, Ja till trängselskatt

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

"Vi som vill åka kollektivt kommer inte att stimuleras".
Jaså???
Kollektivtrafikresenärerna får ju redan halva sin resa skattesubventionerad och det i sig är mycket nog. Det är dags att kollektivtrafiken börjar bära sina egna kostnader så vi som aldrig använder den slipper betala för den monstruösa apparaten.