2006-11-08

Längtan till den stora världen

Klockan halv tolv i kväll checkade jag in på ett hotell i västsverige. Jag presenterar mig på, som jag tycker, tydlig svenska. Nattportiererna säger "Welcome sir" och "Your card". Pinsamt tänker jag. Karlen tror att jag är belgare eller något i den stilen. Så jag drar en längre mening på svenska. Men nattportiern väljer att ge mig instruktioner på engelska. The lift is on left hand and your room is on the fifth floor.

Då går det upp för mig. Hotellet har naturligtvis en engelspråkig utbytesstudent som nattportier. Precis som det ska vara i Europa.

Jag går till hissen men hittar den inte varför jag återvänder till receptionen.

Där står nattportieren och talar med en ung flicka på ren och tydlig västgötska ungerfär i stil med Roy och Roger i Macken.

Varför snackade han engelska med mig? Gick han och fantiserade om att han var nattportier på Waldorf Astoria i New York?

Inga kommentarer: