2006-11-27

Även Odenberg ska kunna åka taxi


Så var det dags igen. DN slår upp en stor rubrik med texten "Odenberg lät riksdagen betala 200 hemresor i taxi". Förra veckan var det biståndsminister Gunilla Carlsson som ifrågasattes.

I går träffade jag en nära släkting som läser min blogg. Hon sa: -Du skriver mest skit och ointressanta artiklar men det Du skrev om Gunilla Carlsson var bra. Saken var den att släktingen först hade varit arg på Gunilla Carlsson efter att ha läst tidningen Metro. Men min lilla bloggartikel hade fått släktingen att tänka om. -Det kanske inte är så konstigt att riksdagsledamöter ibland åker taxi, sa hon.

Jag menar att både Gunilla Carlsson och Mikael Odenberg gjort rätt i att åka taxi när de var riksdalgsledamöter. Att dagarna i ända vara igång på jobbet före klockan 08.00 och avsluta fram mot elva på kvällen tycke jag motiverar att man försöker ta sig hem så fort som möjligt ibland. Mikael Odenberg har nog åkt tunnelbana ganska många gånger i livet och han skulle säkert ha gjort det varenda dag om han jobbat nio till fem varje dag.

Läs artikeln: Klart att riksdagsledamöter ska åka taxi.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

De flesta taxiresorna till hemmet gjordes på eftermiddagar. Hmmm.

Anonym sa...

Jag kan nog rätt säkert säga att Odenberg på kollektiva färdmedel är en anomali.

Per Westberg sa...

JAg såg Odenberg en gång på tunnelbanan när jag gick på gymnasiet. 1975 borde det ha varit.

Hur som helst. Nog kan riksdagsmän få åka lite taxi. Jag tror inte riktigt att vi hajar arbetssituationen. Själv har jag hygglig alibi. Åkte till jobbet i morse kl 07:15 med buss. Åkte hem 19:15 med buss. Men igår åkte jag från kontoret kl 11.45 i taxi. Resan tog 15 minuter men hade tagit cirka en timma med tunnelbana och buss. Eftermiddagssammanträdet varade till 20:30 och då kändes det lockande att åka taxi hem i stället för en bussresa på dryga timmen. Men jag hade tur. Jag fick skjuts av en snäll tjänsteman. Jag anar att riksdagsmän har många sådan dagar som jag hade igår.