2006-11-30

Rara buteljer och ännu en seger för folkhälsan

Grattis Maria, Din linje i EU håller
Folkhälsoministern Maria Larsson och alla vi andra har anledning att vara glada idag. Dels diskuterar ministerrådet europeisk alkoholpolitik och det är uppenbart att folkhälsoperspektivet i framtiden kan påverka EU:s syn på alkohol. Tidigare är det jordbrukspolitik och synen på alkohol som livsmedel som drivit EU:s alkoholpolitik.

Generaladvokaten GO
Men ytterligare en framgång kan kvitteras. Generaladvokaten har avgett ett yttrande till EG-domstolen om näthandel med alkohol. Det är tämligen ovanligt att EG-domstolen kommer fram till en annan slutsats än generaladvokaten. Generaladvokaten menar nu att det är förenligt med Sveriges detaljhandelsmonopol på alkohol att i Sverige förbjuda nätimport. Men förutsättning är att alkoholvaror från andra medlemsländer i EU behandlas på ett icke-diskriminerande sätt. Och så är det i Sverige. Vem som helst kan via Systembolaget beställa hem vilket vin som helst. Man skulle tilloch med kunna hävda att vi i Sverige har större utbud än andra länder. I länder utan alkoholmonopol kan det vara svårt att hitta en handlare som mot en rimlig peng tar hem ett vin från en lite vingård i Toscana. Men i Sverige går det alldeles utmärkt att ta hem rara buteljer.

Konsensuspolitik
Det är roligt med områden där det föreligger konsensuspolitik. Två dagar med två politikområden. Igår NATO-medlemskap och idag alkoholpolitik. Men vad säger Fredrick Federley och den nya ordföranden i MUF?

DN
SvD E24

Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det stämmer inte att man kan ta hem vad som helt via systembolaget.

På Bolagets site står listat en rad vilkor, och när jag ville ta hem en fin flaska bourbon så råkade jag ut för ett av dessa villkor och var jag tvungen att ta hem 12 flaskor. Men vad skulle jag med 12 flaskor till? Det kanske inte skulle vara någon fara om jag var jätterik, så att jag kunde hälla ut 11 av dem, men min ekonomi tillåter inte sådant. Så det fick vara. :-(

Per Westberg sa...

När det just gäller bourbon så är det en produkt som inte berörs i denna dom eftersom borubon kommer från länder utanför EG (tor jag). Och det verkar sunt att inte köpa tolv flaskor bourbon. Men det är klart. Det hade kunnat handla om skotsk whisky.

Men om det gäller vin är det ganska troligt att man vid besök på en tysk vingård i Moseldalen inte kan köpa en flaska. Sannolikt är det minst sex flaskor som gäller.

Anonym sa...

Med skotsk whisky är det ännu värre. Jag är nämligen med i "Friends of Laphroaig". Via denna förening får jag personliga erbjudanden om specialbuteljeringar, som enbart erbjuds medlemmar.

Eftersom dessa erbjudanden är för medlemmar, så kan inte Systembolaget inköpa dessa erbjudanden till mig. :-( Så om jag vill ha dem, måste jag nu bli lagbrytare (och det vill jag ju inte bli).

Nu till mitt förslag:
Vore det inte bättre om det infördes ett licens-system för de som vill köpa in mindre mängder av sällsynta varor? Då skulle man fortfarande kunna hindra folk från att supa ihjäl sig på billig sprit, medans livsnjutare och samlare kunde få sina varor utan krångel eller lagbrott.

Per Westberg sa...

Jag förstår ditt dilemma. Din idé måste vi driva.

Tänk att jag blev 44 år innan jag testade Whisky första gången. Och det blev Laphroaig. Sedan tre år uppskattar jag numera whisky. Det är roligt.