2006-11-28

Hjulplattor

Snart är det dags att ge sig av till jobbet. Visserligen åker jag bara tunnelbana två stationer men är det vagnbrist kan det bli ganska trångt. Och ont om vagnar är det esomoftast (Häftigt ord. INgen har sett det men alla förstår vad det betyder ). Nu på morgonen rapporteras tiominuterstrafik från röda linjen på grund av vagnbrist.

Varför har man då vagnbrist?

Jo nu på hösten blir det ofta halt på spåret då nedfallna löv lägger sig på rälsen och därmed minskar friktionen mellan spår och hjul. När tåget kommer in på station och föraren bromsar låser sig hjulen och de slipas liksom till. Effekten är att en hjulplatta bildas (hjulet börjar bli fyrkantigt typ Flintabilar).

Som gammal lokförare får jag ont i kroppen när jag hör ett tåg komma in på perrongen med ett karaktäristiskt dunkande. Ajajajaj hjulplattor tänker jag. Det gör int i tågvännens kropp.

1 kommentar:

Per Westberg sa...

Jag var mest tjänstledig för studier men om jag inte minns fel hade jag lönegrad F3 i befordringsgång 19A.

Jag gillar fortfarande tåg men det ska vara lok och vagnar.