2007-10-03

Alex och Sven

Hur många som minns katoliken, författaren, litteraturkritikern, filosofie doktorn och lektorn Svens Stolpe vet jag inte. Men eftersom han var ordentligt i ropet under min gymnasieperiod minns jag honom väl särskilt som han omtalades som snabbläsare. I Hagges intervjun den 10 september 1977 får han frågan vad han vill bli ihågkommen för. Den arge Stolpe svara:
Nej, jag vill inte bli ihågkommen alls. Det tror jag inte är någon risk, förstår du, i det svenska Sovjetväldet att man blir ihågkommen. Det kommer inte att finnas kvar några av oss, inte. Det kommer bara att fladdra stora rödskägg vart man går.

Men Stolpe hade fel. I stället fick vi en bloggosfär och där uppträdde under en tid hans dotterson Alex Schulman. Vad skulle den arge mannen ha sagt om detta.

Se Hagges intervju med Sven Stolpe från 1977 på denna länk

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Åjo, helt bortglömd är inte Stolpe bland bloggare. Vågar jag hänvisa till "Snett bakifrån ser det ut som om hon ler" där jag både citerar och diskuterar Stolpes Kristinabiografi. God och mustig läsning av en argsint katolik.